Az Isten dicsősége Jézus Krisztusban jelent meg közöttünk. De Jézus
kilétét, életét, küldetését nem érthetjük meg igazán Mária nélkül. Ezért
hangsúlyozza Szent Pál egyik első levele: „Isten elküldte Fiát, aki
asszonytól született” (Gal 4,4). Ezért emeli ki a negyedik evangélium,
hogy Jézus anyja ott állt a kereszt tövében, amikor az Úr megdicsőült (Jn
19,25). Ezért vési szívünkbe az Egyház első krónikása, hogy az apostolok
„egy szívvel, egy lélekkel állhatatosan imádkoztak az asszonyokkal,
Máriával, Jézus anyjával” (ApCsel 1,14). Ezért emlékeztet II. János Pál:
„Jézusnak a keresztről elhangzott szavai azt jelentik, hogy az Egyházban
és az Egyházon keresztül — akit János szimbolizált és képviselt — új
folytatásra talált annak anyasága, aki Őt magát szülte. Akit Krisztus
mint kegyelemmel teljeset vezetett be misztériumába (vagyis, hogy anyja,
Isten szent szülője lehessen), az — az Egyház által mint „az asszony”
marad jelen ebben a titokban, akit az üdvtörténet elején a Teremtés
könyve (Ter 3,15), a végén pedig Szent János apostol jelenéseinek könyve
(Jel 12,1) nevez meg. A szenthagyomány kijelentései jelzik, a Gondviselés
terve volt, hogy Mária istenanyasága kiterjedjen az Egyházra: Máriának az
Egyházra kiterjedő anyasága, visszfénye és folytatása az Istenfiát
átölelő anyaságának” (Redemptoris mater, 24).
Máriát dicsérni, Hívek, jöjjetek! — zengi sürgetően az ősi magyar
ének. Az igazi tisztelet és dicséret helyes ismeretet és találó
értékelést tételez fel. Ez a tanulmánykötet a Mária-tiszteletet több
irányból mutatja be.
Hans Urs von Balthasar: Mária az Egyház tanításában és áhítatában
Joseph Ratzinger: Sion leánya. Az Egyház hite Máriáról – Elmélkedések
Franz Courth: Mi az Egyház tanítása a Mária-jelenésekről?
Constantin Pohlmann: Téged dicsér minden nemzedék. Májusi
elmélkedések a Szűzanya hálaénekéről
Hitter József: Bibliás szentolvasó az élő Egyházért