A Szentlélek napjainkban nem sejtett módon működik minden egyházban, a
világ különböző vidékein. Kiváltja a szívek megújulását, a megtérést —
nem a magunk szándéka, hanem az ő ajándéka szerint —, új szeretetet
ébreszt a Szentírás, a szentségek, az Egyház és a társadalom szolgálata
iránt. Senki sem tervezte ezt a nekilendülést, nem valami központból
indul ki, nem egyházszociológiai értelemben vett mozgalom. Aki
keresztségi és bérmálási ígéretét megújítja, illetve utólag pótolja,
ezzel nem egy új „mozgalom” tagja lesz, hanem bensőségesebben keresztény.
Ez a legnagyobb esélye ennek a mozgalomnak: Nem újabb csoportosulást hoz
létre az Egyházban mások mellett, hanem minden már fennálló közösség,
egyházközség sajátos eredetének és lelki szerkezetének megfelelően újul
meg.
Miért van szükség a megújulásra? A szerző így indítja első előadását:
„Ugyan mi van a katolikus Egyházzal? Hol maradtak a nagy remények,
amelyeket a II. vatikáni zsinat ébresztett? Ki várta volna az 1965-ös
esztendőben, hogy néhány évvel a zsinat után kevésbé látogatottak lesznek
az istentiszteletek, csökkennek a papi hivatások, a papság körében olyan
válság tör ki, amelynek méreteit csak ma tudjuk fölmérni, sőt még az
egyházi esküvők és a keresztelések is fogynak? Szerkezeti és liturgikus
reformok nem tudtak mindezen változtatni. Hol maradtak az Egyház
megújulásához fűzött remények? XII. Pius idején több fiatal jelentkezett
teológiára, mint amennyit föl tudtak venni. És milyen zárt, milyen
egységes volt akkor az Egyház! Nem zavart össze bennünket évente egy-egy
új teológiai divatáramlat, — hiszen egyáltalán nem jutottak el a
nyilvánosság elé. De ha ez így van, akkor hamarosan történnie kell
valaminek. És azt hiszem, máris történik. Valami van a levegőben: valami
feszültség, valami várakozás, mint egy nagy zivatar előtt, fülledt nyári
estén. Utána pedig leszakad az eső a száraz vidékre. Kiáltani szeretnénk:
Felhők, esőzzétek - az új hitbeli biztonságot lelki szárazságunkra!”
Ez a könyv a szerzőnek az „egyházközségi megújulás” vezérfonalául
adott előadásait tartalmazza az alábbi hét rész szerint:
I. Az élet értelme (Magunktól nem adhatunk értelmet életünknek)
1. Mindenki hisz abban, hogy életének van valami értelme
2. Honnét vesszük életünk értelmét?
3. Ha értelmesen akarsz élni, el kell fogadnod életedet és halálodat
4. Milyen értelmet látott életében a Názáreti Jézus?
II. Isten (Megtapasztaltad-e már egyszer igazán Isten jelenlétét
életedben?)
1. Az ima mint Isten megtapasztalása
2. A kereszténység hibás formái (A hagyománykereszténység; A törvény
vallása; A jótett kereszténysége)
3. Mindegyikünknek pótolnia kell a kezdeti keresztény tapasztalatot
4. Hogyan megy végbe Isten megtapasztalása?
5. Mennyiben kell kiigazítanunk Istenről alkotott elképzeléseinket?
III. Elszakadás (Az Istentől való elszakadás eredete az iránta
való bizalmatlanság)
1. Isten üdvössége mint gyógyítás
2. Mindegyikünkben mély bizalmatlanság dolgozik Isten iránt
3. Imák emlékeink és igényeink gyógyulásáért
IV. Jézus Krisztus (Jézus alapélménye – tanúságtétel Istenről)
1. Megújulás a Lélekben (Megtérés; A keresztségi ígéret megújítása;
Megkeresztelkedés a Szentlélekben; A Lélek vezetése iránti nyitottság; Új
viszony a szentségekhez)
2. Jézus megkeresztelkedése a Lélekben, mint a mi Lélekben való
megújulásunk ősképe
3. A halálkeresztség
V. Az Egyház (Jézus Szentlélek-tapasztalatának folytatódása a
történelemben)
1. Az Egyház mint gyülekezet (Isten igéje; Közös hallgatás; Hallás)
2. A prófétai adomány
3. Mi az Egyház? Karizma és rend – egyházszakadások
VI. A Lélek adományai (A Lélek adományainak elfogadása – az élő
egyházközség útja)
1. A nyelvek adománya
2. A bírálat karizmái
3. A gyógyítás adománya
VII. Megkülönböztetés (Hagyjátok, hogy a Lélek irányítson
benneteket, – vizsgáljátok meg a Lélek adományait!)
1. Az istenellenes hatalmak megint el akarnak választani Istentől
2. Három fontos alapelv (Bennünk, de nem nélkülünk; Isten sohasem
cselekszik teljesen közvetlenül; Nincs teljes biztonság)
3. A lelki sugallat legbenső lényege
4. Konkrét megkülönböztetés: Általános szabályok (Megegyezés Isten
igéjével és az Egyház tanításával; Az Egyház és a világ épülése; A
hivatásbeli kötelességek teljesítése. Személyi jellegű szabályok: „a
Lélek gyümölcsei”)
Függelék
I. Az Egyház megújulása (Összefoglalás)
II. Ökumenikus tételek
III. Hogyan tegyünk tanúságot?
IV. Egy hitvallás