A szentírástudomány művelésének mai helyzetében a János-evangélium
magyarázata rendkívül gyümölcsöző kiindulópontként szolgálhat egy olyan
szemlélet átadására, amely ismerni és elismerni akarja a bibliakritikát,
de nem torpan meg a kritikai ítéletek bizonytalansága vagy a történeti
rekonstrukciók tökéletlensége miatt. Helyette a hit segítségével
felismeri azt a teológiai távlatot és célt, amely az evangéliumok
szerzőit írásra indította. Így a hívő lélek készségével tudja hallgatni a
Krisztusról szóló apostoli hagyományt, elismerve a formák és
kifejezésmódok esendő emberi voltát, de egyben felismerve a Lélek ihlető
tevékenységét, az evangéliumok sugalló forrását.
A kommentár formája: a szöveg magyar fordítása, a jegyzetek és a
magyarázat, mely gyakorlatilag minden szakasz háromszoros tárgyalását
jelenti.
A mű célja „szolgálat” a szó minden értelmében — a keresztény egység
szempontjából is — abban a reményben, hogy az olvasót a János-evangélium
sok-sok rejtett kincsével megismerteti, további elmélkedésre, a testté
vált Szó imádságos keresésére ösztönzi, és így a Vele való találkozás
útjára segíti.
A háromkötetes kommentárnak ez az első kötete a következő tagolásban elemzi az evangélium első hat fejezetét:
Általános bevezetés (A negyedik evangélium a mai szentírástudományban; Az evangélium szerzője és eredete; A János-evangélium szerkezete és belső felépítése
Első rész. Bevezetés
1. Előszó (1,1–18)
2. Az első tanítványok meghívása (1,19–51)
A) János tanúságtétele (1,19–34)
B) Az első tanítványok (1,35–51)
Második rész. A jelek könyve
1. Első jel (2,1–36)
a) A kánai lakodalom (2,1–12)
b) A templom megtisztítása (2,13–25)
c) Párbeszéd Nikodémussal (3,1–21)
d) A Keresztelő tanúságtétele (3,22–36)
2. Második jel (4,1–42)
a) Párbeszéd a szamáriai asszonnyal (4,1–26)
b) Párbeszéd a tanítványokkal (4,27–38)
c) A szamaritánusok megtérése (4,39–42)
3. Harmadik jel (4,43–5,47)
a) A tisztségviselő meggyógyítása (4,43–54)
b) A beteszdai gyógyítás (5,1–9)
c) Viták a zsidó vezetőkkel (5,9b–47)
4. Negyedik jel (6,1–71)
a) A kenyérszaporítás (6,1–15)
b) Jézus a vízen jár (6,16–21)
c) Az eukarisztikus beszéd (6,22–59)
d) A hit megrendülése – Péter tanúságtétele (6,60–71)